„Místo snahy být úspěšným buď raději člověkem užitečným.“
Albert Einstein

Časté dotazy

Kdo může cvičit jógu?

Kdokoliv od dětí po seniory, zdraví i nemocní mohou cvičit jógu. Samozřejmě má jóga i své limity kde a v jakém rozsahu může pomoci u nemocných. Je důležité najít si čas a styl, který vám vyhovuje. Cviky a techniky je třeba vždy upravit tak, aby odpovídaly vaší kondici a současným možnostem. Pokud jste jógu nikdy necvičili doporučujeme navštívit seznamovací lekce nebo lekce vhodné pro začátečníky a také vyzkoušet různé styly a přístupy.  Začnete tam kde jste a postupně se s pravidelným cvičením, které přináší vitalitu, vytrvalost, pružnost těla a vnitřní klid budete posouvat dál a hlouběji.

Co si vzít s sebou?

Pohodlné oblečení, dobré je elastické. Doporučujeme vzít si s sebou malý ručník. Hodí se když se potíte nebo jako pomůcka pro cvičení. Dále láhev na vodu, abyste mohli po hodině doplnit tekutiny. Cvičí se naboso, takže ponožky ani obuv nejsou třeba. Podložky jsou k dispozici ve studiu, pokud si chcete přinést vlastní můžete, je to na vás.

Co je lekce MYSORE?

Je to tradiční způsob výuky Ashtanga Vinyasa Jógy. Vaše cvičení vetšinou trvá 60 - 90 minut. Na hodině každý cvičí samostatně, ve vlastním tempu a podle svých možností. Není to tedy vedená hodina. Začátečníci se postupně učí sestavě pod vedením učitele. Pokročilejší pracují na sestavě pod jeho dohledem. Cvičíte ve svém tempu a zároveň máte učitele, který vám individuálním přístupem pomáhá v rozvoji.Na Mysore můžete přijít kdykoliv v průběhu lekce, nejen na začátku. Čas vašeho příchodu a odchodu je tedy flexibilní. Začátek a konec lekce, jak jsou uvedeny v rozvrhu, pouze vymezují dobu, kdy se Mysore cvičí. Přijďte tak, abyste měli dost času odcvičit celou svou sestavu do skončení lekce. Začátečníkům potrvá cvičení zhruba 60 minut. Je-li pro vás jóga úplně nová, doporučujeme nejprve navštívit 3-5 lekcí jógy vhodných pro začátečníky, kde se seznámíte se cvičením ásan.Název Mysore nesou lekce po stejnojmenném jihoindickém městě, kde dodnes tuto metodu vyučuje rodina Sri K. Pattabhi Joise, díky kterému se tato metoda stala v západním světě známou.

Jak často je dobré cvičit?

Každé cvičení vám určitě prospěje, máte-li čas jednou týdně, pak se jej snažte pravidelně ke cvičení využít. Pro udržení energie získané cvičením a aby se jóga mohla rozvíjet se však doporučuje cvičit alespoň 3x týdně. 
Kdy mám cvičit?Najděte si čas, který vyhovuje vám a vašemu životnímu stylu. Dbejte na to, abyste po hlavním jídle počkali 4 hodiny než začnete cvičit. Po malém jídle stačí 2 hodinová pauza. U meditačních technik vám stačí po jídle alespoň 30 minut.   Podle druhu aktivit plánovaných po cvičení je dobré přispůsobit co a jak cvičit. Například ráno se může člověk rozproudit a nabít energii, kdežto večer je lepši se zklidnit.

Jak je to s jídlem a pitím před cvičením?

Ásany se cvičí na prázdný žaludek což je nejlépe dosažitelné při ranním cvičení. Pokud cvičíte v průběhu dne, pak je důležité cvičit 4 hodiny po hlavním jídle nebo 2 hodiny po menším jídle. Po cvičení se doporučuje počkat s jídlem 30 minut. Cvičit brzy po jídle je kontraproduktivní. Po jídle je velká část krve soustředěna v trávícím ústrojí, při cvičení se však zrychlí krevní oběh a krev se distribuuje do celého těla. Cvičíte-li tedy brzy po jídle, potrava leží v těle, trávení se prodlužuje a to negativně ovlivňuje kvalitu trávení a vstřebávání živin.Pokud máte velký hlad, dejte si hodinu před cvičením sklenku teplé vody s polévkovou lžící medu, to vám dodá dostatek energie.Pití v průběhu cvičení se nedoporučuje, protože procesy které s v těle při cvičení dějí. Pokud máte velkou žízeň dejte si jen doušek vody pro ovlažení pusy.


Co když mám úraz nebo mě něco bolí?

Vždy je třeba respektovat aktuální stav! Pokud máte nějaké zranění nebo úraz, určitě to proberte s učitelem. Sestava a jednotlivé pozice / techniky mohou být modifikovány tak, aby pro vás bylo cvičení bezpečné. Jsou dva druhy bolesti, stav kdy nás něco táhne „dobrá bolest“ a opravdová bolest. S dobrou bolestí se dá postupně pracovat pomocí dechu a postupného uvolňování, výsledkem je více otevřené tělo. Pokud narazíte na opravdovou bolest nesnažte se ji překonat dělejte jen tolik co zvládnete bezpečně. Jak poznat co je jaká bolest? Sami se znáte nejlépe, takže když narazíte na citlivé místo zvolněte a zhluboka dýchejte. Dělat to nejlepší co umím, je tenká spojnice mezi leností a přemáháním se, každý z nás musí tuto rovnováhu najít sám.