Osmidílná stezka jógy

Filozofie jógy takzvaná Ashtanga je základem pro Raja a Hatha jogu. Nejvíce se o zachování této filozofie zasloužil mudrc Patanjali, který sezbíral dostupné informace o józe. Tato filozofie je prezentována v knize "Patanjali's Yoga Sutras" (Patanjaliho joga sutry), kniha obsahuje 195 suter (veršů).

Co znamená Ashtanga Yoga?

Ashtau = osm
Anga = větev /rameno
Yoga = jednota v různorodosti
Ashtanga Yoga = osm větví jógy

Jednotlivé větve jógy

YAMA Doporučení jak se chovat ke svému okolí a k ostatním, podporující klidnou mysl.
NIYAMA Doporučení jak se chovát k sobě, podporující klidnou mysl.
ASANA Cvičení jógových poloh přinášející fyzickou stabilitu a psychickou vyrovnanost.
PRANAYAMA Dechové techniky, pročištující tělo "zevnitř" a zklidňující mysl. Ve velmi pokročilé formě vede k uměrňování životní energie.
PRATYAHARA Odpoutání se od automatické reakce na smyslové věmy (zrak, sluch, chuť, hmat, čich). Stažení pozornosti do nitra.
DHARANA Koncentrace, udržení pozornosti u jedné věci.
DHYANA Meditace - stav vědomí, kdy jsme v přítomnosti. Nemusíme reagovat na myšlenky.
SAMADHI Samadhi (stav jógy), hluboký stav meditce.

YAMAS

Pět doporučení pro vztahy k ostatním a svému okolí:

AHIMSA Nezpůsobovat utrpení a bolest činy, slovy či v myšlenkách. Respekt k životu.
SATYA Pravdivost v řeči, myšlenkách i skutcích.
ASTEYA Nekrást. Schopnost odolat touze po tom co nám nepatří.
BRAHMACHARIA Soustředit se na svůj cíl, neplítvat energií na věci, které nám odvádí pozornost jinam. Brahman = absolutní realita, Charia = "povoz", způsob jak se někam dostat.
APARIGRAHA Nebýt chamtivý a lakomý. Umění mít a příjmout jen to, co je odpovídající, to co je potřeba. Rozlišovat mezi potřebou a touhou.

NYAMAS

Pět doporučení pro vztah k sobě samým:

SAUCHA Přirozenost a ryzost v přistupu k životu.
SANTOSHA Udělat vše co je v našich silách a zároveň příjmout jakýkoliv výsledek. Smíření s tím co je, odstraní vnitřní konflikt. 
TAPAS Pravidelné procvičování praxe jež podporuje náš vývoj, vede k transformaci. Pranajáma je dle textu nelepší praxi Tapas.
SVADHYAYA Rozvoj důvěry na základě zažitých vědomostí, tím se odbourávají pochybnosti.  Studium sebe sama a textů ze kterých učení vycházi.
ISVARA PRANIDHANA Odevzdání se principu života. Jeho reprezentací je zvuk ve formě OM. Kultivace skromnosti, nelpět na tom co jsme dokázali, příjmout svá omezení, nejsme všemocní ani všeznalí.

ASANA

Asana má několik významů. 1) schopnost setrvat klidně a dlouhobě vjedné z pozic sedu. 2) cvičení jógových pozic, aby tělo bylo v dobré kondici a při setrvání v jedné pozici nevyžadovalo pozornost (tu mě píchá, tu mě bolí). Sed je považován za základní polohu neboť je nejvhodnější k praktikování pranajámy a "vnitřních" větví jógy zejména meditace. Aby naše tělo mohlo být ve vybrané sedové pozici stabilní a uvolněné je třeba jej připravit pravidelným cvičením. Slovo asana pak vnímáme jako jógová pozice, která nás k tomuto cíli dovede. Pravidelné cvičení asán dále příznivě působí na zdraví člověka. Protahuje a otevírá tělo a zklidňuje mysl. Při cvičení dochází ke stimulaci vnitřních orgánů a žláz což přispívá ke správnému fungování celého organismu.
Cvičení asán je také forma sebepoznávání. Učíme se vnímat naše tělo, dechhem a postupně se učíme usměrňovat mysl.

PRANAYAMA

Práce s životní energií (PRANOU) pomocí ovládání dýchacího ústrojí. Její metodysměřují k probuzení, aktivaci a regulaci energie kundaliny, která dříme v každém z nás. Pranajama je považována za nejefektivnější praxi vedoucí k transformaci a spirituálnímu rozvoji (tapas). Hlavním cílem pranajámy je otevřít cestu za hranice běžného omezeného bytí v područí mysli.

PRATYAHARA

Odpoutání smyslů od vnějšího prostředí. Směřováním smyslů do nitra přestáváme být rozptylováni vnějšími vjemy a mysl je schopna soustředit se na vybraný objekt.

DHARANA

Spojení mysli s jedním předmětem či místem je trénink koncentrace mysli. Koncentrace je začátek meditace a je s ní neoddělitelně spjata. Mysl má tendence neustále odbíhat a našim úkolem je přivézt ji pokaždé zpět.

DHYANA

Dhyana je plynulá nepřerušovaná komunikace (spojení) meditujícího a objektu meditce. Mysl je fixovaná na objekt meditace. Kratičké úseky koncentrace (Dharana) se postupně prodlužují a přechází v meditaci (Dhyana). Meditace je stav bytí.

SAMADHI

Zasvěcené texty a mistři popisují Samadhi jako vyvrcholení meditace, které má několik úrovní a nakonec dochází ke splynutí meditujícího, meditace a objektu meditace. Jedoduše řečeno stav jógy.
Mistrovským zvládnutím aštanga jógy může nastat stav zvaný jóga. V jóga sutrách je jóga popsána jako "usměrnění proudění a proměn obsahu mysli".